Storytelling - Berättelsen om företagets själI lunchrummen berättas
ofta historier och anekdoter om företaget, företagets historia
och de anställda. Berättelser som ofta betyder mer för
sammanhållningen och självkänslan än fakta och siffror.
Att använda sig aktivt av storytelling innebär att fånga
upp dessa historier och använda dem till att sprida information om
företagets själ och historia. Det handlar mycket om att bevara
sin historia och att göra den synlig. Att exempelvis berätta
om hur allt började och vilka idéer och visioner som drev
de som startade företaget, och att vara försiktig med att kasta
allt gammalt. Den första broschyren eller muggarna med den gamla
loggan kan hjälpa till att berätta företagets historia,
och ge nyanställda en bättre helhetsbild och djupare förståelse
av företaget. Men storytelling handlar
också om att välja sin historia. Framförallt gäller
det att uppmuntra positiva berättelser som speglar företagets
visioner och värderingar och som kan stärka självkänslan
i gruppen. Samtidigt kan det också vara nyttigt att berätta
om tidigare misstag, både för att inte göra om dem igen
och för att det är en del av historien som har gjort företaget
till vad det är idag. Inom ett företag
kan berättelser också förklara vilka vi är, vad vi
kommer ifrån och vart vi är på väg. Och de kan visa
vilka visioner som finns och vilka sociala koder som gäller. Enligt Matts Heijbel
finns det några enkla grundregler som gör en historia bra för
storytelling. Den ska vara sann och trovärdig och den ska spegla
den kultur och de värderingar som företaget vill visa. Till
formen ska den vara kort, underhållande och lätt att minnas.
Man ska alltså försöka skala bort alla onödiga faktauppgifter
och förenkla historien så mycket som möjligt. Av Gabriella Wejlid
|